Polska umocniła się w roli jednego z najważniejszych centrów usług dla biznesu w Europie i na świecie. Zatrudnienie przekracza już 300 tys. i wciąż rośnie. Nowi inwestorzy otwierają kolejne centra SSC/BPO, rozbudowują się również już istniejące. Najbardziej aktywny w sektorze jest kapitał amerykański, niemiecki, francuski, brytyjski i skandynawski. Niemal wszystkie podmioty planują wzrost zatrudnienia.
Rola centrów usług wspólnych z biegiem czasu zmienia się. Przestają być pasywnymi organizacjami odpowiadającymi za back-office, faktury i wprowadzanie danych do systemów. Stają się ważnymi partnerami organizacji macierzystych, przekształcają się w centra kompetencyjne współodpowiedzialne za rozwój i adaptację nowych technologii – automatyzacji, machine learning i sztucznej inteligencji. Wynika to ze stale rosnącego wzrostu zaufania do kompetencji pracowników lokalnych podmiotów i postępującego zaawansowania realizowanych w Polsce procesów.
W związku z dynamicznym rozwojem nowoczesnych technologii rośnie zapotrzebowanie na specjalistów IT i analizy danych, zwłaszcza w połączeniu z kompetencjami z obszaru finansów. Centra usług dla biznesu chętnie zatrudniają ekspertów mających doświadczenie w optymalizacji procesów oraz project managerów. Nowością jest rozwijanie działów digitalu i marketingu, które dotąd były obsługiwane przez komórki w krajach macierzystych. Choć różnice w wynagrodzeniach między Polska a krajami Europy Zachodniej w ostatnich latach zmniejszyły się, jesteśmy wciąż bardzo konkurencyjni. To dobra informacja, zwłaszcza w obliczu ewentualnego kryzysu, o którym mówi się coraz częściej.
Istotnym czynnikiem stymulującym rozwój sektora jest też kontekst Brexitu – dla wielu firm planujących relokację całości lub części swoich struktur z Wielkiej Brytanii na obszar Unii Europejskiej Polska jest jednym z najczęściej branych pod uwagę kierunków. Wynika to z dobrego dostępu do wykwalifikowanych pracowników i wysokiego standardu powierzchni biurowej w atrakcyjnej cenie. Coraz bardziej aktywna jest jednak konkurencja ze strony innych państw regionu – Czech, Rumunii, Węgier czy państw bałtyckich.
Coraz powszechniejszym zjawiskiem jest zatrudnianie w centrach usług dla biznesu obcokrajowców – Ukraińców, ale też Włochów, Hiszpanów, Portugalczyków oraz Hindusów, mających doświadczenie pracy w shared services zlokalizowanych na terenie Indii.
Wyraźnym trendem jest tworzenie podobnych struktur przez polskie firmy, zwłaszcza te, które dysponują siatką rozporoszonych struktur z dublującymi się kompetencjami. Integracja usług i centralizacja prowadzi do synergii, uproszczenia procesów i analizy danych, a co za tym idzie – znaczących oszczędności.