Dziękujemy za wypełnienie formularza
Na Twój adres e-mail wysłaliśmy wiadomość z Raportami do pobrania.
Pobierz raport
Wypełnij formularz, aby otrzymać dostęp do naszych najnowszych publikacji.

Rynek Pracy

Branża IT: mniej kodu, więcej kontaktu z ludźmi i biznesem!

Martyna Strugińska / Consultant / Information Technology

Stereotyp aspołecznego programisty, który siedzi zatopiony w ekranie bez kontaktu ze światem zewnętrznym, dawno się zdezaktualizował. Praca w dziale IT często wykracza poza kompetencje techniczne – wymaga kontaktu z klientem, zdolności negocjacyjnych czy strategicznego myślenia biznesowego. Dlatego warto inwestować w umiejętności miękkie – otwierają one ścieżkę awansu i są przepustką do świata ciekawszych, bardziej kompleksowych wyzwań zawodowych. 

Programiści, którzy poprzestają na rozwijaniu zdolności technicznych, zamykają sobie perspektywę rozwoju. Rynek wciąż ich potrzebuje i będzie potrzebował, jednak na pewnym etapie pojawi się sufit, przez który trudno będzie się przebić.

Najzdolniejszy specjalista, który nie będzie rozwijał innych umiejętności, zatrzyma się na etapie senior developera. Wyższe stanowiska wymagają szerszego spojrzenia na biznes, a do tego niezbędne są kompetencje miękkie. Można spodziewać się, że będą one odgrywały coraz większą rolę również w przypadku szeregowych programistów, dlatego nie warto czekać. Trzeba inwestować w ich rozwój. To często łatwiejsze, niż się wydaje – wielu developerów ma je w swoich zasobach, tyle że ich nie wykorzystuje. Dlaczego? Jedni uważają, że nie są im potrzebne, inni – ponieważ do tej pory życie nie zmusiło ich, by po nie sięgnęli. 

Czym właściwie są kompetencje miękkie?

To przede wszystkim umiejętność efektywnej komunikacji. Ma ona kluczowe znaczenie już na etapie rekrutacji – kandydat, który potrafi jasno i przejrzyście wyrażać myśli i prezentować swoje koncepcje, może liczyć na lepsze propozycje i perspektywę szybkiego awansu. Pracodawcy wychodzą ze słusznego założenia, że łatwiej się doszkolić w aspekcie technicznym niż komunikacyjnym, w większym stopniu skorelowanym z osobowością. Komunikatywność jest ważna zarówno w kontakcie z zespołem (dotyczy odpowiedniego rozdziału zadań czy motywowania pracowników), jak i z klientem (negocjacje, analiza potrzeb, nawiązanie i utrzymanie relacji). Kontakt ze zleceniodawcą musi być dla niego zrozumiały – trzeba unikać stosowania specyficznego metajęzyka, charakterystycznego dla branży IT. Kolejna kluczowa zdolność to umiejętność adaptacji do zmieniających się realiów. Oczekiwania klienta potrafią się ewoluować w trakcie trwania projektu. Dodatkowo duża rotacja kadr w branży często zmusza lidera zespołu do jego przebudowy w trakcie realizacji zlecenia. Wygrywają ci, którzy potrafią skutecznie pokierować zmianą.

Ważna jest również umiejętność zarządzania kryzysowego i kreatywność w poszukiwaniu nowych, konstruktywnych rozwiązań – zdolności te mają wpływ na bezpieczeństwo projektu.

Rola programisty w organizacji ewoluuje.

Dotyczy to nie tylko liderów, również szeregowych pracowników zespołów developerskich. Oni też coraz częściej są angażowani w kontakt z klientem, uczestniczą w spotkaniach. Przekazują potem swoim współpracownikom ustalenia i kierunek dalszej wspólnej pracy. Aby robić to skutecznie, muszą sięgać po umiejętności miękkie. Dobra, skuteczna komunikacja ogranicza też ryzyko nieporozumień i niepotrzebnych konfliktów. Programiści powinni też dostrzec konsekwencje rosnącej automatyzacji procesów. Dotyczy ona również branży IT i pisania kodu – roboty będą w coraz większym stopniu wyręczać w tym ludzi. Ci, którzy kurczowo będą trzymać się swoich ekranów i nie zainwestują w rozwój odpowiadający wymaganiom zmieniającego się rynku, mogą prędzej czy później stracić pracę – hossa nie będzie trwała wiecznie.

A team leader?

Programowanie nie jest już jego dominującą aktywnością. Oczywiście musi się na tym znać, by umiejętnie prowadzić zespół i zarządzać projektem. Coraz ważniejsze stają się jednak dwa inne aspekty – swobodne poruszanie się w realiach biznesowych i umiejętność strategicznego myślenia. Lider powinien być wizjonerem, który potrafi antycypować zmiany w zarówno w obszarze projektu, jak i technologii. Jest nie tyle wykonawcą zlecenia, co doradcą klienta, który podsuwa mu najlepsze rozwiązania w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie. Aktywne wsparcie klienta buduje trwałe relacje biznesowe, które procentują. To korzystne zarówno dla organizacji, jak i samego pracownika, który może wykorzystać je na dalszych etapach swojej kariery.

Wniosek?

W świecie postępującej automatyzacji warto inwestować w umiejętności, które są (póki co) unikalne dla ludzi. To kompetencje miękkie dają nam przewagę nad maszynami. Programiści powinni uświadomić sobie ich rosnące znaczenie. Jak nad nimi pracować? Oprócz szkoleń, treningów czy kursów radzenia sobie ze stresem warto uczestniczyć w branżowych eventach – z jednej strony dają one komfort przebywania w naturalnym dla programistów środowisku IT, z drugiej – umożliwiają nawiązywanie nowych relacji i budowanie sieci kontaktów. Trzeba inwestować w znajomość języka – to, że ktoś swobodnie go używa w kontekście pisania kodu nie znaczy wcale, że potrafi się w nim komunikować podczas spotkania biznesowego czy nieformalnej rozmowy. A to przepustka do uczestnictwa w interesujących, międzynarodowych projektach.

W branży IT wiedzę techniczną mają wszyscy, różni się jej poziom. Ci, którzy dostrzegą swój potencjał w innych, relacyjno-biznesowych obszarach, zyskają najwięcej. Nie tylko finansowo. Z wykonawców poleceń staną się kreatorami nowych inicjatyw. A wpływ na rzeczywistość i możliwość jej aktywnego zmieniania to kusząca perspektywa. Czasem ma większe znaczenie, niż wysokość comiesięcznego przelewu na konto.  

Szukasz pracownika?

Napisz do nas!
Twoje dane zostaną wykorzystane wyłącznie do dalszego kontaktu, w celu przedstawienia naszej oferty.

Dziękujemy za kontakt!

Skontaktujemy się z Tobą, aby porozmawiać o szczegółach współpracy i przedstawić naszą ofertę.

Czytaj podobne

#Rynek Pracy
Rola Dyrektora Finansowego zmienia się wraz z ewolucją działów finansowych w firmach, zwłaszcza dużych. CFO nie musi już zarządzać armią księgowych, staje się strategiem...
#Rekrutacja
Przeprowadzenie skutecznej rekrutacji to zaledwie część sukcesu. Prawdziwym wyzwaniem dla pracodawców jest utrzymanie pracownika, czyli zapewnienie mu optymalnych warunków...
#Rynek Pracy
Konsolidacja, automatyzacja, wyzwania związane z normami ekologicznymi… Branża automotive niezwykle dynamicznie się rozwija. Jak na te zmiany powinni zareagować pracownicy?
#Rynek Pracy
Transformacja. Aktualnie pojęcie to odmieniane jest przez wszystkie przypadki w większości branż, głównie ze względu na dynamiczny postęp technologiczny...
#Rynek Pracy
Nowe technologie jednych cieszą, innych straszą. Postępująca automatyzacja sprawia, że roboty w coraz większym stopniu potrafią wyręczyć człowieka w pracy...
#Rekrutacja
Praca konsultanta nie ogranicza się do łączenia ofert pracodawców z bazą CV kandydatów. Rekrutacja prowadzona przez firmę zajmującą się doradztwem personalnym to wieloetapowy proces...
#Rekrutacja
Jednym z priorytetów spotkania z konsultantem agencji rekrutacyjnej jest zdobycie możliwie jak najszerszej informacji o pracodawcy i stanowisku, o którym mowa...
#CV
Przyszedł ten dzień - dochodzimy do wniosku, że najwyższy czas na zmianę pracy. Zaczynamy przeglądać ogłoszenia, szukamy kontaktu do firmy doradztwa personalnego...
#Personal Branding
Media społecznościowe już dawno przestały być wyłącznie rozrywką i sposobem nawiązania kontaktów z dawnymi i nowymi znajomymi. Napędzają handel internetowy, wspierają działania marketingowe...
#Rekrutacja
Rozmowa rekrutacyjna podnosi poziom adrenaliny - od jej przebiegu zależy nasza zawodowa przyszłość. Wysoka stawka oznacza stres i pełną mobilizację...
#Rekrutacja
Przychodzi moment, w którym pracownik stwierdza: najwyższy czas na zmianę. Zaczyna rozglądać się za nową pracą. Powodów może być wiele...
#Rynek Pracy
Długość stażu pracy w firmie zależy od wielu czynników – satysfakcji z wykonywanych obowiązków i poziomu wynagrodzenia, możliwości rozwoju...
#Rynek Pracy
Malejące bezrobocie i rosnący popyt na pracowników sprawiają, że pracodawcy mają narastający problem ze sprawnym przeprowadzaniem procesów rekrutacyjnych...
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Więcej informacji można znaleźć w Polityce cookies.