Dane stają się strategicznym zasobem firm, a ich umiejętna monetyzacja – kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej. Dotyczy to wielu obszarów biznesu – marketingu, sprzedaży, finansów czy produkcji. Dane są wszędzie – niebawem trudno będzie zdefiniować taką dziedzinę, w której ich przetwarzanie i synteza nie będzie odgrywała kluczowej roli.
Polska jest jednak wciąż na początku tej drogi – zgodnie ze wskaźnikami zajmujemy w UE trzecie miejsce od końca, wyprzedzając jedynie Niemcy i Cypr. Oznacza to bardzo duży potencjał dalszego wzrostu – to dobra informacja dla tych, którzy wiążą swoją przyszłość zawodową z tym obszarem biznesu IT. Nie ma obecnie stanowisk, w przypadku których podaż przewyższa popyt. Data Scientist, Data Engineer, Machine Learning Specialist, Business Intelligence Specialist – osoby z tymi kompetencjami są i będą poszukiwane przez pracodawców. W najbliższych latach sytuacja ta nie ulegnie zmianie – wykształcenie nowych zasobów kadrowych zajmuje dużo czasu. Mimo rozwoju kierunków związanych z Big Data na uczelniach wyższych zapotrzebowanie na pracowników rośnie szybciej niż możliwości dostępnych rozwiązań edukacyjnych. Wyraźnym trendem jest specjalizacja. Wobec szybkiego rozwoju rozwiązań stosowanych w tym sektorze i pojawiania się nowych obszarów kompetencji koniecznością staje się wybór jednej z dziedzin i poszerzanie wiedzy w wyselekcjonowanym obszarze.
Ich ważną rolą jest przekonywanie decydentów do nowych, szybko zmieniających się rozwiązań. To skomplikowane zadanie – nowoczesne narzędzia to duży koszt, ale jednocześnie ogromna szansa dla firm. Szacuje się, że w ponad 70% przypadków wdrożone narzędzia Business Intelligence przyniosły profity wyższe od oczekiwanych. Ich stosowanie znacząco redukuje też ryzyko nietrafionych projektów – dostęp do danych na masową skalę staje się swego rodzaju polisą ubezpieczeniową w przypadku nowych inwestycji czy projektów. Ci, którzy potrafią w precyzyjny sposób przełożyć funkcjonalność tych rozwiązań na zyski dla biznesu, mogą liczyć na najlepsze oferty zatrudnienia.
Podstawowym wyzwaniem dla firm jest odwaga w budowaniu cyfrowej dojrzałości, a co za tym idzie – otwartość na nowe rozwiązania w obszarze Big Data. Na najbardziej rozbudowane mogą pozwolić sobie najwięksi gracze, jednak nie oznacza to, że mniejsze firmy skazane są na marginalizację. Rynek rozwiązań analitycznych dostosowuje swoją ofertę do firm o różnej wielkości i możliwościach, dlatego kluczowa jest umiejętność dobrania właściwych narzędzi, dostosowanych do skali biznesu. Potrafią to wyłącznie osoby, które znają ofertę rynkową i są na bieżąco z wprowadzanymi zmianami i nowościami technologicznymi.