Rynek usług audytorskich ewoluuje. Praca audytora wciąż cieszy się dużym prestiżem, zwłaszcza w przypadku największych międzynarodowych firm. Dynamiczny rozwój biznesu tworzy jednak dla pracowników w tej branży coraz więcej interesujących alternatyw.
Audyt nie ogranicza się już do kontroli dokumentów finansowych – dotyczy również nowych obszarów, np. cyberbezpieczeństwa czy systemów informatycznych. Audytorzy dysponują nowymi narzędziami dostępu do danych – w związku z postępującą cyfryzacją coraz częściej nie mają kontaktu z fizycznymi dokumentami. Wymaga to od nich znajomości środowiska IT – rozwiązań chmurowych czy narzędzi automatyzacji i sztucznej inteligencji. Zmiana ta w istotny sposób usprawnia ich pracę, jednak wymaga nabywania nowych kompetencji.
Jakiego profilu osób poszukują pracodawcy? Rekrutację zazwyczaj zaczynają oni jeszcze na etapie studiów, wybierając osoby z najlepszymi wynikami. Mile widziani są absolwenci kierunków ścisłych. Firmy konsultingowe i audytorskie szukają kandydatów z umiejętnością logicznego myślenia, kompetencjami analitycznymi i wysokim poziomem odpowiedzialności oraz sumienności. Praca audytora jest wymagająca – niewiele się w tej kwestii zmieniło. Częste wyjazdy, nadgodziny czy stres powodują, że po kilku latach praktyki zawodowej część pracowników przenosi się do biznesu. Firmy audytorskie wciąż płacą bardzo dobrze, jednak biznes wyrównuje kolosalne do niedawna różnice.
Niezmiennie największym prestiżem cieszy się praca w najbardziej renomowanych firmach konsultingowych, takich jak Bain czy McKinsey. Oferują one doskonałe warunki finansowe, ale wymagają od pracowników bardzo dużego zaangażowania, unikalnej wiedzy eksperckiej i nieustannego doskonalenia kompetencji. Nie zniechęca to potencjalnych kandydatów – praca w takiej firmie oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia umożliwia budowanie sieci cennych kontaktów biznesowych, mających wpływ na dalszą karierę.
Istotnym wydarzeniem w branży będzie inauguracja działalności PANA – Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Można spodziewać się większego poziomu regulacji oraz konieczności gromadzenia dodatkowej dokumentacji. W związku ze zdefiniowaniem obiektywnych standardów z pewnością zmieni się podejście audytorów do prowadzonych procesów. Można się również spodziewać, że zaistnieje potrzeba zwiększenia zatrudnienia w firmach zajmujących się audytem.