Rekrutacja

Współpraca z rekruterem – co warto wiedzieć?

Miłosz Niemiro

Praca konsultanta nie ogranicza się do łączenia ofert pracodawców z bazą CV kandydatów. Rekrutacja prowadzona przez firmę zajmującą się doradztwem personalnym to wieloetapowy proces, którego celem jest osiągnięcie sukcesu przez obie strony. Kandydat jest dla konsultanta równie ważnym partnerem, co klient. Jakie korzyści niesie ze sobą współpraca z rekruterem? Dlaczego warto poświęcić czas, umówić się z nim na spotkanie i porozmawiać o możliwościach, jakie daje nam rynek pracy?

Profesjonalna analiza profilu kandydata

Kandydaci patrzą na swoje CV przez pryzmat swoich doświadczeń i subiektywnej opinii o sobie. Czasem brakuje im dystansu, w efekcie nie dostrzegają wielu możliwości. Konsultant potrafi spojrzeć świeżym okiem na ich życiorys zawodowy, zwraca uwagę na umiejętności, które są nieuświadomionym kapitałem kandydata.

Przeprowadzenie głębokiej analizy dotychczasowej kariery kandydata często wskazuje nowe drogi rozwoju zawodowego, które nie były dotąd brane pod uwagę. Kandydaci zazwyczaj poszukują pracy w obszarach zbliżonych do tych, w których dotychczas funkcjonowali - tłumaczy Miłosz Niemiro, Associate Recruiter w Goldman Recruitment.

Ich wizją rozwoju jest awans w ramach dziedziny, którą znają. Rekruter zachęca do szerszego spojrzenia na karierę, potrafi wskazać, które umiejętności można wykorzystać w innych branżach. Doradca klienta korporacyjnego w banku może doskonale się sprawdzić jako specjalista odpowiedzialny za finansowanie nowych inwestycji w przedsiębiorstwie.

Konsultant oferuje wsparcie w zakresie analizy informacji zwrotnych pochodzących z procesów rekrutacyjnych, w jakich dotąd brał udział kandydat. Bazując na swoim doświadczeniu może wskazać, gdzie tkwi ewentualny problem,  co najprawdopodobniej jest przyczyną wątpliwości pracodawców. Źródłem kłopotów może być nieprawidłowo przygotowane CV, nieumiejętność logicznego wytłumaczenia dotychczasowych decyzji zawodowych, niewłaściwa autoprezentacja podczas rozmowy czy też brak kontroli nad stresem. Zdarza się, że problem można w łatwy sposób wyeliminować i zwiększyć swoje szanse w konfrontacji z przedstawicielem firmy, w której chcemy pracować.

Wsparcie w procesach rekrutacyjnych

Ewidentną korzyścią wynikającą ze współpracy z rekruterem jest efekt skali. Konsultant ma dostęp do wielu ofert firm o różnym profilu i wielkości, funkcjonujących w różnych branżach. Jest zawsze na bieżąco, zna rynek i wie, jakich procesów rekrutacyjnych można się w najbliższym czasie spodziewać.

To znacząco zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia propozycji dopasowanej do profilu kandydata, uwzględniającej jego oczekiwania. Zdarzają się rekrutacje ukryte, które nie pojawiają się w serwisach ogłoszeniowych - wyjaśnia Miłosz Niemiro.

Czasem firma musi zwolnić pracownika i nie chce tego faktu przedwcześnie komunikować. Spółki giełdowe dbają o stabilność kursów i cenią sobie dyskrecję przy zmianach personalnych dotyczących kluczowych stanowisk. Takie procesy są prowadzone wyłącznie przez firmy zajmujące się doradztwem personalnym, kandydat nie ma możliwości zdobycia wiedzy o nich za pośrednictwem ogólnie dostępnych job boardów.

Ogłoszenie zamieszczone w internecie nie zawsze jest w stanie odzwierciedlić pełne spektrum oczekiwań klienta. Wiele firm poszukuje kandydatów łączących różne kompetencje i umiejętności, planują zatrudnić osoby mające pełnić niestandardowe funkcje w organizacji, wymykające się znanym na rynku schematom. Takie rekrutacje są powierzane konsultantom, dysponującym bogatą bazą kandydatów i dokładnie znającym ich profile oraz predyspozycje. Człowiek pośredniczący w procesie jest w tym przypadku niezbędnym ogniwem.

Gdy rekruter uzna, że dana osoba spełnia wymogi klienta, przedstawia jej propozycję. Jeżeli oferta zostanie wstępnie zaakceptowana, konsultant wspiera kandydata na etapie przygotowania do rozmowy z potencjalnym pracodawcą. Dobrze zna swojego klienta, wie, na co zwraca uwagę, co jest dla niego ważne. Szczegółowo objaśnia kandydatowi cele poszczególnych etapów rekrutacji, sygnalizuje, na co należy zwrócić uwagę na każdym z nich. Pomaga w opracowaniu strategii prezentacji atutów i przekonania pracodawcy do zasadności swojej kandydatury. Konsultant pozostaje w stałym kontakcie z klientem – można liczyć na informację zwrotną dotyczącą przebiegu procesu. Kandydat może dowiedzieć się, jak został przyjęty przez pracodawcę, jakie zrobił wrażenie. Feedback od klienta to doskonały materiał do późniejszej analizy mocnych i słabych stron.

Znajomość klientów i rynku

Konsultanci nawiązują ze swoimi klientami długotrwałe relacje. Budując je, poznają specyfikę prowadzonej przez nich działalności, branżę, w której funkcjonują i ludzi, którzy współtworzą firmę. Gruntowna wiedza o kulturze organizacyjnej to narzędzie, które znacząco zwiększa efektywność procesów rekrutacyjnych. Z perspektywy kandydata oznacza to dużą szansę na znalezienie pracy, która odpowiada nie tylko kompetencjom, ale również wyznawanym wartościom, osobowości i usposobieniu. Praca w przyjaznym środowisku to jeden z podstawowych aspektów, decydujących o satysfakcji z pracy. Celem rekrutera jest zminimalizowanie ryzyka nietrafionego wyboru – jeżeli w trakcie rozmowy z kandydatem dowie się o jego ograniczeniach czy warunkach brzegowych, będzie miał je na uwadze szukając dla niego odpowiedniej oferty. Poszukiwanie pracy bezpośrednio, na podstawie lektury ogłoszeń automatycznie wyłącza ten kluczowy kontekst – kandydat traci źródło wiedzy o firmie, którą jest zainteresowany.

Rekruterzy są dla kandydatów doskonałym źródłem informacji o aktualnym rynku pracy. Wiedzą, jaki jest obecny poziom wynagrodzeń na danym stanowisku, rozpoznają bieżące trendy biznesowe. Mają orientację w kwestii planowanych procesów rekrutacyjnych i zmian strukturalnych w firmach, które mogą przełożyć się na nowe oferty pracy. – Staramy się być tak blisko klientów, jak to możliwe. Jesteśmy polską firmą, działającą na polskim rynku, który bardzo dobrze znamy. To atuty, które przekładają się na niekwestionowane korzyści dla kandydatów. Współpraca z nami nic ich nie kosztuje, mogą tylko zyskać.

Potwierdza to praktyka – budujemy z kandydatami wieloletnie relacje, towarzyszymy im w rozwoju ich karier, jesteśmy w stałym kontakcie. Fakt, że przyczyniliśmy się do ich sukcesu zawodowego, to dla nas wielka satysfakcja – podsumowuje Miłosz Niemiro z Goldman Recruitment.

Czytaj podobne

#Rekrutacja
Jednym z priorytetów spotkania z konsultantem agencji rekrutacyjnej jest zdobycie możliwie jak najszerszej informacji o pracodawcy i stanowisku, o którym mowa...
#CV
Przyszedł ten dzień - dochodzimy do wniosku, że najwyższy czas na zmianę pracy. Zaczynamy przeglądać ogłoszenia, szukamy kontaktu do firmy doradztwa personalnego...
#Personal Branding
Media społecznościowe już dawno przestały być wyłącznie rozrywką i sposobem nawiązania kontaktów z dawnymi i nowymi znajomymi. Napędzają handel internetowy, wspierają działania marketingowe...
#Rekrutacja
Rozmowa rekrutacyjna podnosi poziom adrenaliny - od jej przebiegu zależy nasza zawodowa przyszłość. Wysoka stawka oznacza stres i pełną mobilizację...
#Rekrutacja
Przychodzi moment, w którym pracownik stwierdza: najwyższy czas na zmianę. Zaczyna rozglądać się za nową pracą. Powodów może być wiele...
#Rynek Pracy
Długość stażu pracy w firmie zależy od wielu czynników – satysfakcji z wykonywanych obowiązków i poziomu wynagrodzenia, możliwości rozwoju...
#Rynek Pracy
Malejące bezrobocie i rosnący popyt na pracowników sprawiają, że pracodawcy mają narastający problem ze sprawnym przeprowadzaniem procesów rekrutacyjnych...
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Więcej informacji można znaleźć w Polityce cookies.