Omnichannel, digitalizacja, ekonomia współdzielenia czy nowe narzędzia zakupowe, wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość, AI i polecenia głosowe – rynek handlu i usług ewoluuje, a marketing wraz z nim. Tak przynajmniej powinno być – ci, którzy nie śledzą zmian i nie dostosowują strategii marketingowych do nowych trendów, dużo ryzykują.
Nowoczesne technologie (ze szczególnym uwzględnieniem analizy Big Data) pozwalają dostosować ofertę i komunikację marketingową do zróżnicowanych grup klientów. Minimalizują również ryzyko popełnienia błędu, ograniczając rolę intuicji na rzecz twardych danych. Pozyskiwane informacje umożliwiają uważne śledzenie ewolucji aktywności i preferencji zakupowych grup klientów – metody dotarcia do konserwatywnych odbiorców 50+ mają niewiele wspólnego z komunikacją z zanurzonym w cyfrowym świecie pokoleniem Z. Marki powinny więc wykazywać się elastycznością, uważnie śledzić ruchy konkurencji i przewidywać zmiany zachodzące na rynku. To trudne, ponieważ tempo tych zmian nieustannie rośnie – tym bardziej doceniani będą specjaliści, którzy to potrafią.
Priorytetem dla konsumentów staje się dbałość o środowisko naturalne. To jasna wskazówka nie tylko w obszarze komunikacji marketingowej; ekoświadomość klientów redefiniuje kulturę organizacyjną i fundamenty działalności operacyjnej firm, ponieważ decyduje o ich wiarygodności. Podobny efekt wywołuje powiązany z ekologią trend ukierunkowany na zdrowy styl życia. Dbanie o dobrą kondycję fizyczną jest utożsamiane z sukcesem i ma bardzo duży potencjał marketingowy. W czasach swobodnej komunikacji za pośrednictwem mediów społecznościowych ważna jest reaktywność i kontakt z odbiorcami, który można wykorzystać jako narzędzie inicjowania relacji z grupami docelowymi, a tym samym – budowania zaufania do marki.
W czasach masowego, wielokanałowego przekazu reklamowego coraz większe znaczenie ma jakość. Odbiorcy w zamian za poświęcony czas oczekują dopracowanych treści. Zmianie jakościowej sprzyjają również algorytmy Google’a, promujące strony z wiarygodnym przekazem, opartym na wiedzy i autorytecie. Dostosowanie się do tej sytuacji to wyzwanie dla content managerów.
W kontekście dynamicznego rozwoju technologicznego kluczowa jest otwartość i uważne śledzenie zmian przez marketing. Ważna jest również umiejętność krytycznego myślenia i nieustannego kwestionowania rzeczywistości w jej aktualnej formie – tylko takie podejście prowadzi do rozwoju.