Branża ubezpieczeniowa stoi przed istotnymi wyzwaniami, będącymi rezultatem zmian regulacyjnych i dynamicznego rozwoju nowych technologii. Proces transformacji będzie jednak długotrwały. Z jednej strony wynika to z silnego wciąż przyzwyczajenia konsumentów do tradycyjnych form sprzedaży, z drugiej – z konieczności zaangażowania bardzo dużego kapitału. Można się spodziewać, że modernizacja i związane z nią koszty będą przyczyną wielu konsolidacji w branży.
Widoczną zmianą na rynku jest nowe, bardziej złożone podejście do szkód osobowych, wykraczające poza rekompensatę. Ubezpieczyciele tworzą kompleksowe systemy reagowania, których celem jest jak najszybsze przywrócenie pełnej sprawności ubezpieczonego. Pochodną tych zmian jest poszerzanie oferty poprzez rozbudowywanie przez ubezpieczycieli systemów opieki zdrowotnej.
Silnym trendem jest wzrost sprzedaży produktów relacyjnych i zwiększanie możliwości personalizacji ubezpieczeń. By usprawnić procesy i zyskać dostęp do jeszcze większych baz danych towarzystwa będą kładły coraz większy nacisk na cyfryzację, zwłaszcza w obszarze współpracy z agentami. Celem jest również zwiększenie sprzedaży samoobsługowej i rozwój strategii omnichannel. Można spodziewać się coraz ściślejszej współpracy z instytucjami finansowymi i popularyzacji sprzedaży produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem aplikacji bankowych.
Rozwój technologii w branży ubezpieczeniowej sprzyja optymalizacji ryzyka i redukcji kosztów związanych z obsługą polis. Coraz większą rolę, zwłaszcza w back office i analizie danych, odgrywa automatyzacja i narzędzia sztucznej inteligencji. Najbardziej poszukiwanymi pracownikami są specjaliści w obszarze analizy danych, IT, cyberbezpieczeństwa i nowoczesnych technologii finansowych.
Duże znaczenie dla branży ma kontekst związany z Brexitem. Jego skutkiem będzie brak możliwości reasekuracji polskich ubezpieczycieli w brytyjskich towarzystwach. Powstanie luka – rynek brytyjski dysponuje najbardziej zaawansowanym know-how, innowacyjnymi narzędziami oceny ryzyka i najszerszą ofertą produktową w Europie. To z jednej strony problem, z drugiej – możliwość rozwoju. Coraz ważniejszym aspektem są zmiany klimatu – będą w coraz większym stopniu wpływały na ocenę ryzyka i tworzenie nowych produktów. To prawdziwe wyzwanie dla strategów pracujących dla towarzystw ubezpieczeniowych.