Audyt wewnętrzny często kojarzony jest z nieprzyjemnym procesem, ukierunkowanym na wykrycie błędów pracowników. To jednak błędne założenie. Audyt jest formą kontroli, jednak służącą wszystkim uczestnikom weryfikowanych procesów. Zadaniem audytora wewnętrznego, funkcjonującego w ramach struktury organizacyjnej firmy, jest zwiększanie efektywności i rekomendowanie działań naprawczych. To rola, która sprzyja zarówno rozwojowi organizacji, jak i interesowi publicznemu.
Głównym obszarem podlegającym audytowi jest wciąż działalność operacyjna, głównie na płaszczyźnie finansów. Wiele się jednak zmieniło – pojawiły się nowe, kluczowe obszary, które są konsekwencją rozwoju technologicznego, zmian prawnych i pojawienia się nowych wyzwań. To przede wszystkim cyberbezpieczeństwo i ryzyka związane z obszarem IT, administracja i zarządzanie danymi, ale również kwestie związane z ekologią, klimatem i zrównoważonym rozwojem czy nawet geopolityką. Audytor wewnętrzny ściśle współpracuje z działem HR w obszarze rekrutacji oraz szkoleń. Celem jest dostarczanie pracownikom wiedzy spójnej z rezultatami prowadzonych przez niego procesów i sprawienie, by od początku postępowali zgodnie z wytycznymi.
Poruszanie się w wirtualnej przestrzeni wymaga dużej sprawności i znajomości systemów IT, z których korzysta organizacja. Osoby, które inwestują w swój rozwój i podążają za zmianami, mogą być spokojne o pracę. Jednym z kluczowych zasobów audytorów wewnętrznych jest dobra orientacja w biznesie – to ich przewaga nad osobami z zewnątrz, które muszą poświęcić czas na wdrożenie i zrozumienie specyfiki danej organizacji.
Audytorzy zabezpieczający prawidłowy przebieg tych procesów zatrudniani są na czas projektu. Po jego zakończeniu zmieniają obszar działań – wymaga to elastycznego podejścia. Widocznym trendem jest również zwiększona aktywność firm outsourcingowych, wspierających organizacje przeprowadzające audyt wewnętrzny. Dotyczy to zwłaszcza firm o rozproszonej strukturze, dysponujących wieloma oddziałami, w których trzeba jednocześnie przeprowadzić podobne procesy.
Przyszłość w dużej mierze będzie zdeterminowana rozwojem technologii, zwłaszcza IT. O ile umiejętność analizy procesów i syntezy informacji to w audycie wewnętrznym wciąż obszar zarezerwowany dla ludzi, coraz większą rolę będą odgrywać narzędzia analizy Big Data czy AI. Oszczędzą one cenny czas audytora, który dotąd musiał sam zbierać i grupować dane niezbędne do przeprowadzenia weryfikacji.