Sektor FMCG w Polsce nie odnotowuje spektakularnych wzrostów, podlega jednak zrównoważonemu rozwojowi. Wynika ona z rozwoju nowych technologii, coraz większych oczekiwań konsumentów oraz rosnącej świadomości ekologicznej. Trwa wyścig, który wygrają firmy proaktywne, potrafiące najtrafniej rozpoznawać aktualne i przyszłe potrzeby klientów.
Masowe korzystanie z narzędzi cyfrowych otwiera nowy etap w dziedzinie analizy danych i umożliwia znacznie bardziej precyzyjne planowanie strategiczne – w obu tych obszarach można spodziewać się wzrostu zatrudnienia i atrakcyjności ofert pracy. Nowe pokolenia konsumentów zwracają coraz większą uwagę na aspekt zrównoważonego rozwoju i ekologii – konsumenci gotowi są płacić więcej za towary lepszej jakości, których producenci dbają o środowisko naturalne i monitorują warunki, w jakich powstają ich produkty.
Mimo rozwoju e-commerce kanał ten wciąż odpowiada za niewielki procent sprzedaży FMCG (poniżej 1%). Przykładowo w Korei Południowej już 18% zakupów spożywczych jest dokonywanych za pośrednictwem internetu – pokazuje to realny potencjał e-commerce.
Sprzedawcy z pewnością będą inwestowali w rozwój handlu online – trend ten będzie generował popyt na specjalistów. Czynnikiem wspierającym wzrost udziału e-commerce w sprzedaży FMCG będzie rozwój technologiczny w obszarze IoT (Internet of things) – by odciążyć konsumentów, sprzęty domowe czy wirtualni asystenci będą automatycznie uzupełniać niezbędne produkty. Kluczowym wyzwaniem w rozwoju e-commerce jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych.
Dostawcy powinni zwrócić uwagę trend, jakim jest dynamiczny rozwój i rosnąca popularność niewielkich, łatwo dostępnych (w tym w niedziele niehandlowe) sklepów franczyzowych. Zaletą takich formatów jest elastyczność – oprócz asortymentu spożywczego dysponują ofertą gastronomiczną, umożliwiają też wypłacanie pieniędzy i regulowanie rachunków. Przyciągają też klientów permanentną ofertą promocyjną.
Wciąż zwiększa się świadomość konsumentów w obszarze ekologii i zrównoważonego rozwoju. Pojawienie się regałów z produktami eko nie jest przypadkiem – konsumenci, zwłaszcza dysponujący dużą siłą nabywczą, skłonni są zapłacić za nie więcej. Czytają etykiety i zwracają uwagę na opakowania, unikając jednorazowego plastiku. Wywierają coraz większą presję na duże marki, które inwestują w proekologiczne rozwiązania, w tym opakowania nadające się do recyklingu – to szansa rozwoju dla producentów opakowań papierowych. Rosnąca świadomość konsumentów przejawia się również we wzroście sprzedaży produktów świeżych (ok. 20%). Trend ten będzie się nasilał – w Polsce udział tych produktów w sprzedaży wynosi 0,5% podczas, gdy w krajach Europy Zachodniej to od 2% do 8%.