Po udanym dla gospodarki roku 2019 biznes patrzy w przyszłość z optymizmem i przygotowuje się do ekspansji, w tym zwiększenia zatrudnienia. Działy HR, wcześniej postrzegane raczej jako obszar wsparcia, w wielu organizacjach zyskały strategiczną rolę partnera biznesowego. Kluczową kwestią w budowaniu trwałych zespołów staje się umiejętność motywacji pracowników i stwarzania im odpowiednich możliwości rozwoju.
Niewystarczająca podaż kandydatów na rynku pracy jest dodatkową motywacją dla pracodawców, by usprawnić i zwiększyć znaczenie wewnętrznych procesów rekrutacyjnych, wyłaniając w ten sposób liderów w organizacji. Firmy promują najlepszych i wspierają rozwój pracowników. Coraz popularniejsze stają się programy stażowe, których celem jest pozyskanie młodych talentów. Intensywnie rozwija się rynek zarządzania tymczasowego o charakterze projektowym, zwłaszcza w dziedzinie finansów, produkcji, łańcucha dostaw i zarządzania projektami IT. Istotnym konkurentem dużych firm w walce o kandydatów na rynku pracy stały się start-upy i firmy z branży technologicznej, które kuszą pracowników bardziej spersonalizowanym, elastycznym podejściem i innowacyjnym środowiskiem pracy.
Dyrektorzy HR dostrzegli potencjał, jaki niesie ze sobą przełamywanie stereotypów i nieszablonowe myślenie. Coraz rzadziej koncentrują się na szukaniu profili „idealnych”, odchodząc od wymagań dotyczących umiejętności technicznych na rzecz kompetencji miękkich i oceny tego, na ile kandydat wpisuje się w kulturę danej organizacji.
Branża HR nadal boryka się z trudnościami związanymi z pozyskiwaniem kandydatów z odpowiednim doświadczeniem i kompetencjami. Szczególnie aktywny w tym obszarze jest sektor BPO/SSC, który generuje duży popyt na specjalistów ds. rekrutacji, zwłaszcza z doświadczeniem w obszarze IT. Wyzwaniem dla lokalnych podmiotów jest rywalizacja z firmami międzynarodowymi, które zapewniają duże możliwości rozwoju liderom zespołów HR i HR Business Partnerom.
Technologia jest wszędzie – również w działach personalnych. Dynamicznie rozwija się obszar analityki HR. To dobra wiadomość dla specjalistów, zwłaszcza z umiejętnością posługiwania się narzędziami automatyzującymi procesy.
W związku z trudnościami związanymi z pozyskaniem i utrzymaniem talentów rośnie liczba ofert pracy dla specjalistów ds. employer brandingu i komunikacji wewnętrznej. Pracodawcy szukają specjalistów, którym bliska jest idea szczęścia w miejscu pracy – stąd nowe stanowiska, takie jak Chief Happiness Officer. Osoby je zajmujące wzorem zachodnich firm odpowiadają za poprawę efektywności pracy poprzez budowanie zaangażowania i satysfakcji pracowników.
Ewentualne zagrożenia? Kolejne miesiące powinny dać odpowiedź na to, w jaki sposób polski rynek pracy zareaguje na Brexit i otwarcie granicy niemieckiej dla pracowników z Ukrainy.