Znaczenie działu zakupów w organizacjach nieustannie rośnie. Trudno się dziwić – ma on decydujący wpływ na efektywność i rentowność firm. Pracodawcy dostrzegają tę zależność i inwestują w ich rozwój, kierunek ten zyskuje również popularność wśród młodych osób wybierających kierunek studiów.
Szczególnie intensywnie rozwija się obszar zakupów strategicznych. Angażują one duże budżety i zaopatrują firmy w systemy oraz urządzenia mające kluczowe znaczenie dla ich funkcjonowania. Nieprawidłowe zarządzanie tym obszarem może prowadzić do utraty konkurencyjności, a tym samym – pozycji rynkowej. Wyraźnym trendem jest postępująca specjalizacja. Wynika ona z głównie rozwoju technologicznego, którego konsekwencją jest coraz większa kompleksowość procesów i zaawansowanie techniczne urządzeń.
Zmienia się też podejście do kupców, których rola nie ogranicza się już do generowania oszczędności. Ich strategicznym zadaniem jest również budowanie i utrzymywanie relacji z dostawcami, które są czynnikiem sukcesu organizacji. Dlatego oprócz umiejętności negocjacyjnych i analitycznych od kandydatów oczekuje się zaawansowanych kompetencji miękkich. Cenione jest też całościowe spojrzenie na proces zakupowy, uwzględniające rozpoznawanie potencjalnych ryzyk i eliminowanie ich. Excel to zdecydowanie za mało – należy inwestować w kompetencje z obszaru efektywnego korzystania z narzędzi informatycznych stosowanych w sektorze zakupów, takich jak ARIBA czy COUPA. Warto inwestować w certyfikaty potwierdzające nabyte umiejętności, takie jak CIPS. Ich posiadanie otwiera drogę do wyższych zarobków.
W przypadku obszaru strategicznego człowiek jest i przez długi czas będzie niezastąpiony. Pojawiają się nowe stanowiska związane z optymalizacją procesu zakupowego, takie jak Continuous Improvement Specialist. Na pracę mogą również liczyć kandydaci z wiedzą prawniczą – zwłaszcza duże organizacje coraz częściej zatrudniają takie osoby na stanowisku Contract Specialist, ich zadaniem jest monitorowanie poprawności zapisów umów z dostawcami.
Rotacja na stanowiskach związanych z zakupami strategicznymi może być dla firm bardzo kosztowna i zachwiać stabilnością organizacji. Dlatego ze względów strategicznych warto zadbać, by zawsze mieć odpowiednie grono specjalistów ds. zakupów w zasięgu. Zwłaszcza, że potrzeby rynku rosną szybciej, niż podaż kandydatów.